Bld. Dacia, nr 47, et. 1, ap. 3A, Bucuresti ; tel/fax 0213155764, promedierea@gmail.com

O noua profesie - MEDIATOR

Asociatia PRO MEDIEREA organizeaza cursuri de formare a mediatorilor aprobate de catre Consiliul de Mediere prin hotararea CdM nr. 86/04.11.2007 in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 192/2006 si ale Standardului de formare a mediatorului.

Buna ziua,
Medierea.ro va propune un interviu!


SZD (Sustac Zeno Daniel): Vorbiti-mi despre experienta dvs in domeniul medierii...

DP (Daniela Popoviciu)
: Pentru a prezenta cate ceva din activitatea mea,   mi se pare important sa facem si   o mica istorie a medierii in Romania, pentru a ne putea inscrie intr-un context .

 In 1995 am urmat un curs, International Peace Training la Centrul Austriac de Studii pentru Solutionarea Nonviolenta a Conflictelor (ASPR) , organizatie neguvernamentala care detine portofoliul de Pace UNESCO si care a avut si are o contributie enorma in schimbarea viziunii asupra politicilor si sistemelor de interventie in domeniul pacii   pe plan mondial, cu precadere privind participarea civililor in aceste procese. Practic, pregateste civili pentru misiunile de pace, organizate de ONU si OSCE, dar nu numai. Aici , cei mai prestigiosi   specialisti si profesori din domeniul studiilor de pace impartasesc din experienta si cunosterea lor, participantilor din intreaga lume. Programul a fost conceput si coordonat de catre Johan Galtung, considerat parintele studiilor pentru pace. Am fost printre norocosii care l-au avut profesor. De curand, am fost invitata sa sustin nominalizarea lui Johan Galtung pentru Premiul Nobel pentru Pace si pentru Premiul UNESCO de Educare in Domeniul Pacii.

Bineinteles ca am fost extrem de onorata.

Cei care urmeaza programele ASPR,   devin “seminte” pe pamantul tarii lor, pentru aplicarea, in diferite forme a modalitatilor nonviolente de prevenire, management, solutionare sau transformare a conflictelor. Unul dintre instrumentele de interventie in solutionarea disputelor este si medierea. Aici am facut cunostinta cu medierea si l-am avut ca trainer pe Dudley Weeks, personalitate cunoscuta in domeniu international .  

Pentru mine asa a inceput totul. Am fondat apoi , impreuna cu Anca Ciuca si cu inca 2 colegi, Fundatia pentru Schimbari Democratice . In cadrul unui proiect  inceput   in 1995 si derulat pana in 1999, care a cuprins ADR, Medierea si Medierea avansata, sustinut de catre Canadian International Center   for Applied Negociation (CIIAN) au fost formati primii mediatori din Romania.   Am facut parte din acest grup, ai primilor mediatori formati in Romania si sunt recunoscatoare d-nei   Flaurie Storie , un trainer de exceptie , care reprezinta un model pentru mine. Putem spune ca medierea in Romania a avut ca punct de pornire in Romania, acest program. A urmat un alt proiect, tot in parteneriat cu CIIAN, care a avut ca scop   introducerea medierii in sistemul judiciar. In cadrul acestuia, o serie de reprezentanti ai mediului juridic au participat la seminarii si au aflat de mediere .

Printre acestia si reprezentanti ai Ministerului Justitiei. Ca urmare, in 1999 Ministerul Justitiei a derulat un proiect din a carui echipa,  ca mediator, am facut si eu parte si in cadrul caruia  s-a desfasurat un program pilot   de promovare si aplicare a medierii in cadrul Judecatoriei sectorului 3 si un program de formare a mediatorilor sustinut de catre Asociatia Baroului American – programul CEELI.

Am urmat si acest program de formare, atat pentru perfectionare proprie, cat si pentru a vedea diferite abordari.

In urma acestui proiect, impreuna cu mediatori formati in cadrul acestui program, am fondat   Asociatia Pro Medierea. La acel moment, mai existau organizatii care aveau in obiectul de activitate medierea, dar , printre alte tipuri de activitati si nu exista o organizatie cu obiect de activitate principal medierea si dedicata exclusiv acestui scop.

 Asa ca,  Asociatia Pro Medierea, din cate stiu,   a fost prima organizatie cu obiect de activitate principal medierea. De aceea si activitatea noastra in decursul anilor s-a desfasurat numai in acest domeniu.

 

In cadrul programului derulat de MJ, a fost elaborat si primul proiect de Lege a medierii, unde am colaborat excelent cu  d-na Violeta Belegante , care este, in prezent unul dintre specialistii   reali   ai acestui domeniu din MJ.

Din pacate, proiectul de lege a fost respins , nu numai atunci, ci si in anii care au urmat, cunoscuta fiind opozitia unor categorii profesionale din domeniul juridic.

Astfel, necesitatea cunoasterii medierii, educarea si chiar formarea ca mediatori in aceste medii, a fost concluzia proiectului derulat in 1999-2000. Ca urmare, existand nevoia, a aparut al doilea  program,  in toamna anului 2003 , prin s-a desfasurat un al doilea pilot de aplicare a medierii in relatie cu sistemul judiciar , in Craiova si totodata au fost formati mediatori, cu precadere din randul avocatilor, tocmai pentru a sprijini si acestia aplicarea medierii.

 

Iata ca a fost nevoie de aproape 6 ani si de eforturi concertate pentru ca , in anul 2006, sa fie adoptata Legea medierii si a profesiei de mediator.

Au aparut si alte organizatii neguvernamentale a caror activitate a contribuit la cunoasterea si aplicarea medierii si au putut sa se  faca medieri, in cadrul proiectelor, in diferite domenii de aplicare.

 

 

Desi profesia de mediator a fost inclusa in COR inca din anul 2000, existand Standardul ocupational al mediatorului, nu s-a putut   desfasura medierea, ca serviciu pe piata, platit, pentru ca activitatea de mediere nu era inclusa in CAEN , iar ca PFA nu a existat o structura care ca autorizeze formarea si deci, sa existe posibilitatea dobandirii unui certificat de competenta pe baza caruia sa se poata face autorizarea ca mediator.

Pe de alta parte, s-a asteptat aparitia Legii, stiut fiind faptul ca prin aceasta , medierea nu este doar o activitate ci se doreste reglementarea ca profesie distincta.

In plus, piata nu era formata, medierea fiind foarte putin cunoscuta. De aceea, introducerea medierii in relatie cu sistemul judiciar va avea o contributie importanta la incurajarea aplicarii medierii si asteptam ca aceasta sa isi gaseasca locul in curand, ca si in alte tari, in societate, ca modalitate de solutionare a disputelor, firesc, tocmai pentru a nu se mai ajunge in instanta de judecata.

Similar negocierii.

Pentru solutionarea disputelor noastre, negociem, formal sau informal, negociem tot timpul si ni se pare firesc. La fel de firesc , sper, sa ni se para, ca societate, sa solutionam disputele si prin negociere asistata , adica prin mediere , cel putin, atunci cand nu putem sa ne   rezolvam problemele, singuri, ca parti.

 

Pe parcursul a 12 ani, in primul rand am reusit sa rezist, cu mult efort, cu mult voluntariat si am incercat, alaturi de alti colegi , sa construim o capacitate de solutionare a medierii si in Romania.

Am coordonat si   participat in proiecte ale Asociatiei Pro Medierea in care am promovat medierea, am   desfasurat medieri, am format mediatori , am construit capacitati si sisteme de aplicare, proceduri si mai ales, sper ca am trezit interesul pentru acest domeniu si incredere in mediere.

Am participat constant la consultari pentru elaborarea Legii medierii si, alaturi de alti colegi ai altor organizatii, m-am implicat activ in construirea si consolidarea capacitatii de solutionare a disputelor prin mediere in Romania .

Domeniul meu de activitate a fost exclusiv medierea si am contribui la dezvoltarea unei organizatii care astazi este un repre in mediere, si care mi-a facut onoarea de a-i fi presedinte.

In toata aceasta perioada nu am uitat sa ma perfectionez si, pentru ca sunt pasionata de domeniu, am continuat sa ma pregatesc.

Consider ca, pentru a putea sa ai pretentia de a forma mediatori, trebuie sa ai atat o experienta considerabila in practica , cat   si   sa fii bine pregatit; dupa parerea mea, este dificil sa fii trainer cand ai numai aceeasi pregatire ca si cei pe care doresti sa ii pregatesti.

In   anul 2006, Asociatia Pro Medierea m-a desemnat   pentru a face parte din Consiliu de Mediere.

 Se pare ca am indeplinit criteriile, asa ca fac parte din acest organism de reglementare a calitatii serviciului de mediere.

Acest   organism este, conform Legii 192/2006 de interes public, adica   reprezinta direct   interesele consumatorului serviciului de mediere ( si indirect pe cel al mediatorilor) si  are o sarcina extrem

de dificila - sa construiasca un intreg sistem de asigurare a calitatii formarii,   asigurare a calitatii serviciului de mediere , asigurarea corectitudinii si corelarii   reglementarilor privitor la mediere si nu in ultimul rand indreptarea erorilor, a ceea ce exista in prezent cu privire la alte ocupatii ce nu au legatura cu solutionarea disputelor, dar folosesc denumirea de mediator ( mediator scolar, sanitar ) sau indreapta medierea intr-o directie gresita.

Cam atat despre trecut.

Sper ca prin activitatea mea sa fii contribit si eu,   cat de putin,   la ceea ce, in sfarsit, s-a realizat in mediere - o profesie si o sansa pentru a se solutiona disputele civilizat, elegant, deoarece consecinta la nivelul societatii este marea miza si scopul final al medierii – relatii pasnice , fara   violenta, pentru ca numai un climat de pace si stabilitate   asigura   conditia esentiala pentru dezvoltare si

 in primul rand pentru existenta!

 

Cred ca este o coincidenta fericita ca mi-ati solicitat acest interviu acum,   cand   tocmai s-a definitivat Tabloul mediatorilor din Romania.

Poate se regaseste  si in aceasta o mica parte din activitatea mea.

De fapt, a fost un vis de tinerete pe care l-am vazut implinit.

Incet, cu greu, cu efort, dar   e adevarat ce se spune ca daca ai un vis si iti urmaresti un scop, reusesti.

Probabil ca e nevoie si de ceva noroc si cu siguranta e un destin, avem fiecare o menire.

 

Despre activitatea viitoare, cu siguranta ca voi continua, cred ca mai e de facut cate ceva, acum e un alt inceput de drum . Din drum “de tara”,   a devenit sosea!  

Voi continua atata   timp cat cred ca mai am ceva de spus, alaturi de tinerii mediatori al caror entuziasm este, pentru mine, o reala motivatie.

Tineri nu insemna varsta biologica !

 

SZD : Ce ne puteti spune despre proiectele Asociatiei Pro Medierea?

DP : Asociatia Pro Medierea are ca scop principal   promovarea si aplicarea medierii, formarea mediatorilor si dezvoltare profesionala. Activitatea sa a fost de 7 ani numai in acest domeniu, ceea ce a contribuit la acumularea unei bune experiente in mediere , astfel ca in prezent, exista o buna expertiza si o capacitate de mediere, formare, consultanta, asistenta in creare de sisteme si capacitati. Si mai ales, reala. Cand Pro Medierea spune ca are experienta de 7 ani, se intelege ca vorbim de activitate continua. Cand cineva de la Pro Medierea va va spune ca are experienta de 7 ani, se intelege ca a lucrat efectiv si continuu 7 ani ; la fel daca vorbim de 5 sau 3 ani.

Experienta nu ia in considerare doar perioada de la data la care a fost format ca mediator, ci timpul efectiv de activitate, ceea ce mi se pare de bun simt si de urmat si pentru alte cazuri.   

In programele de formare, Pro Medierea si-a alcatuit curriculae si structura in conformitate cu Standardul ocupational al mediatorului, pentru ca mediatorii formati sa dobandeasca competentele de mediator, conform acestui Standard.

Astfel, putem spune ca mediatorii formati de catre Asociatia Pro Medierea au dobandit prin cursurile

de formare competentele ca mediator, asigurand astfel calitatea pe piata a serviciului de mediere si vor performa in profesie.

Standardul ocupational este cel care a stat la baza elaborarii Standardului de formare a mediatorilor, asa ca, in privinta calitatii cursurilor de formare, consideram ca ne-am onorat obligatiile ca formatori

Pentru ca Asociatia Pro Medierea este direct interesata si in aplicarea medierii, este de la sine inteles ca asigurarea calitatii in formarea mediatorilor este un interes direct al APM si un obiectiv clar.

Ceea ce vreau sa spun este ca nu doar formam mediatori si apoi sa nu ne intereseze ce rezulta pe piata servicilui, dimpotriva , vom fi toti pe acelasi Tablou al mediatorilor.

 

Formatorii sunt si practicieni si sunt direct interesati,   ca mediatorii, care sunt formati, sa fie de un inalt standard calitativ si ei, ca practicieni pentru ca medierea sa nu fie compromisa.

In general, in orice profesie formatorii care sunt si practicieni sunt (sau ar trebui sa fie)   primii interesati sa asigure calitatea celor formati pentru ca vor opera pe aceeasi piata a serviciului; calitatea de practician reprezinta o garantie in plus a calitatii de formator.

 

Primii mediatori formati de catre Asociatia Pro Medierea prin resurse proprii, traineri proprii, program, manual, materiale de curs, etc au fost in 2002-2003 . In prezent avem formati ca mediatori,   de catre noi,   sau in curs de formare aproximativ 200 persoane.

Despre proiecte trecute pot spune ca aceste s-au desfasutat cu finantare externa, cu precadere prin programe PHARE

In general, am derulat proiecte de anvergura, complexe, in care am urmarit    maximizarea obiectivelor noastre- educare in domeniu,   promovarea medierii, formare de mediatori, interventie pe caz, adica mediere, sisteme de aplicare a medierii (reguli de organizare si functionare a serviciului, proceduri, documente),   astfel incat la finalul proiectelor sa ramana ceva.

Rezultatele proiectelor se masoara in numar de beneficiari.Fiecare proiect a avut rezultatele sale, pe care le vom publica in curand pe site-ul APM, www.mediere.org.ro, precum si pe un nou site pe care il avem in constructie , www.promedierea.ro

Dintre proiectele mari putem mentiona “Crearea capacitatii de solutionare prin mediere a disputelor dintre agenti economici si consumatori”, “Crearea capacitatii de mediere si facilitare din cadrul BNS”,

“Dezvoltarea medierii - contributia societatii civile la reforma sistemului judiciar din Romania”, “Rezovarea prin mediere a conflcitelor de munca in Romania”

Domeniul conflictelor de munca a reprezentat si reprezinta un domeniu de interes pentru APM pentru ca, pe parcursul activitatii noastre si a proiectelor derulate, ne-am dat seama de imensa nevoie de imbunatatire a metodelor de interventie in acest domeniu , datorita impactului la nivelul intregii societati a acestor conflicte .   Medierea este, dupa parerea noastra, unul dintre cele mai eficiente , daca nu cel cel mai util instrument de interventie in acest domeniu, tocmai datorita particularitatilor in general, dar in special, ale  celor din Romania, cele vizibile si   mai putin vizibile.

 In cadrul proiectului, coordonat de Ioana Stoica ,  s-a elaborat un studiu, in colaborare cu Societatea Academica din Romania

(SAR), care a fost partenerul nostru in proiect si din care a rezultat clar necesitatea aplicarii medierii. Studiul va fi publicat pe site-urile APM mentionate.

Patronatele si sindicatele recunosc nevoia medierii, dar sunt prevederi ale Legii 168/1999 care fac medierea inaplicabila, atat din cauza procedurii cat si privitor la mediatori (nespecializati in mediere si lipsiti de neutralitate)

Legea are si alte bariere in aplicare medierii, creeaza confuzii  atat prin termenii folositi, cat si prin prevederea unor proceduri diferite de solutionare in functie de   categoriile de conflicte de munca pe care le clasifica in   : conflicte de munca   de drepturi si conflicte de munca de interese. Astfel, legea prevede proceduri alternative de solutionare a conflictelor (ca de ex: conciliere, mediere, arbitraj) numai in cazul conflictelor de interese iar in cazul conflictelor de drepturi mentioneaza doar procedura de solutionare judiciara. Este evident ca si in cazul conflictelor de drepturi partile pot apela atat inainte de sesizarea instantelor judecatoresti cat si pe parcursul litigiului la metode alternative de solutionare precum mediere.

 

Asociatia Pro Medierea a elaborat o propunere de modificare a Legii 168/1999.

Vom continua impreuna cu actorii interesati si CdM efortul de aplicare a medierii in conflictele de munca si corelarea cu prevederile Legii 192/2006.

 

Despre proiecte viitoare, vom continua in aceeasi directie , adica de promovare, sustinere, educare si aplicare a medierii, formare a mediatorilor si dezvoltare profesionala. O preocupare a noastra este si elaborarea unor propuneri de imbunatatire a cadrului legal in diferite domenii, prin care s ase corecteze prevederile eronate referitoare la mediere, dar si de introducere a acesteia, pentru a veni in sprijinul CdM. Lucram pe grupuri de expertiza in diferite domenii, in relatie cu autoritati si societate civila interesata in aplicarea medierii pe anumite domenii. Sunt bineveniti sa ni se alature mediatorii care sunt interesati de a lucra impreuna cu aceste grupuri. Daca doresc, ne pot contacta.

In acest sens Pro Medierea a elaborate propuneri d eintroducere a medierii in Codul de  Procedura Civila, propuneri pe care le-a inaintat CdM, MJ si organizatiilor din domeniu, precum si altor organizatii interesate. Desi am finalizat acest demers doar de doua zile, am primit foarte multe reactii si oferta de sustinere. Personal, nu cred ca este nevoie de un lobby special pentru ca sunt prevederi care decurg din Legea 192/2006 si cred ca si specialistii din MJ vor agrea propunerile noastre care, in principal se refera la utilizarea corecta a unor termeni, in concordanta cu conceptele moderne, mai ales ca si   Cdm a preluat propunerile si le sustine.  Cu cat exista o sustinere mai larga, cu atat rezultatele sunt mai stabile.

Pentru viitor, ne vom concentra catre domeniile in care medierea poate fi propusa ca procedura obligatorie, dar cu multa grija, pentru a nu compromite tocmai medierea. Nu dorim ca aceasta sa devina o dificultate nici pentru sistemul judiciar si cu atat mai putin pentru oameni. Nu dorim sa cream etape procedurale care sa devina formale, numai de dragul medierii.

Vom incepe sa lucram si la Codul de Procedura Penala- s-a format grupul de lucru, aici stam bine cu resursele umane specializate ca mediatori, dar si cu excelenta expertiza in domeniul penal

Dezvoltarea profesionala, specializarea si perfectionarea sunt un obiectiv principal  si  avem in vedere si deschiderea catre alte zone din domeniu.

 

SZD: Ce ne puteti spune despre centrele de mediere din cadrul asociatiei Pro Medierea (locatii, activitati desfasurate samd)?

 

DP : In cadrul proiectul “Dezvoltarea medierii - contributia societatii civile la reforma sistemului judiciar din Romania”, derulat tot in parteneriat cu Societatea Academica din Romania (SAR) si   pe care l-am si coordonat, ne-am propus si am realizat infiintarea a trei Centre de solutionare a disputelor prin mediere   in trei orase: Cluj-Napoca, Timisoara si Constanta pentru a crea o capacitate de solutionare a disputelor, cu precadere in afara sistemului judiciar, adica tocmai pentru a nu se mai ajunge in instanta de judecata, pentru ca aceasta consideram ca este calea cea mai simpla atat pentru degrevarea instantelor cat si pentru aplicarea eficienta a medierii la nivelul comunitatii, societatii

Au fost formati mediatori, care pe parcursul proiectului au promovat, acordat consultanta si au si desfasurat medieri; sa spunem ca si-au facut ucenicia!

In prezent, mediatorii au ramas in cadrul centrelor, si-au depus cererile pentru autorizare pentru a deveni mediator practicieni si asteapta cu nerabdare sa inceapa sa exercite profesia.

Sunt oameni extrem de entuziasti, cu “chemare” catre profesie si doresc sa ajute la solutionarea disputelor si la dezvoltarea profesiei.

Sunt deschisi colaborarilor cu alte organizatii , asa cum ii sta bine unui mediator adevarat.

Competitia este buna daca este constructiva, dar nu-i asa ca nu e nevoie de prea multa?

Un mediator adevarat stie sa “mareasca placinta”,  nu sa fie in competitie pentru impartirea ei!

 Eu sunt foarte mandra de ei , ca si de ceilalti mediatori ; cred ca am avut noroc !

Toti se gandesc la proiecte, modalitati de promovare a medierii pentru ca isi dau seama ca de cunoasterea avantajelor, de educare, depinde castigarea increderii in mediere, iar aceasta se construieste prin efortul tuturor mediatorilor , nu doar a Consiliului de Mediere sau a sistemului judiciar. Contributia acestora este importanta , dar nu suficienta.

Bineinteles ca le vom sta alaturi si sper ca Centrele sa reprezinte o garantie a calitatii medierii procedural si profesional.
 

SZD: Ce numar de mediatori are asociatia si din ce profesii provin?

DP:
 Asociatia Pro Medierea nu este asociatie profesionala si ca atare nu numarul de membri este obiectivul nostru. Nici nu suntem sustinatori ai clasicelor organizatii cu cotizatii si functii.

Experienta altor profesii si domenii a aratat ca in Romania sistemele de tip asociativ inchise sau   monopoliste nu sunt benefice. In general, in multe profesii, acestea au ca rezultat doar obligarea (fara

dreptul de a alege si fara libera decizie) a membrilor sa plateasca cotizatii si   sa  se creeze privilegii directe (prin notorietate) pe baza functiilor , pentru ca prin functii vin banii, nu-i asa?

In Romania, nu am prea vazut ca mecanism de desemnare a membrilor intr-un organism de conducere de tip asociativ profesional, criteriile de performanta profesionala. Deocamdata nici profesiile nu prea au nivele profesionale pe baza unor criterii moderne.  

Uneori, cotizatia mare, devine chiar criteriu de acces in profesie , ceea ce ne duce cu gandul la dregatorii - ai bani, ai dreptul sa-ti castigi existenta; nu ai, incerci altfel. Este un mecanism de excludere demn de practici medievale.

Astfel de viziuni sunt impotriva nu numai a oricaror drepturi fundamentale ci in afara valorilor lumii civilizate.

Probabil ca sistemele se vor reconsidera, sau , sa speram!

Discutia asupra subiectului este mult mai ampla si poate ne vom apleca asupra lui cu alta ocazie.

 

De regula , modul de desemnare a membrilor organismelor de conducere este votul, care, in principiu poate fi acceptabil , dar cu conditia ca alegerile sa se organizeze corect si ca participarea sa existe; alltfel,  se stie ce performante poate sa dea.  

Sistemele inchise au ca rezultat, de multe ori   abuzul de putere.

Se stie ca Legea a II-a a Termodinamicii spune ca “In orice sistem, fie deschis (la primirea energiei solare) sau inchis, exista o crestere a entropiei care este o marime a dezordinii.” Aceasta inseamna ca orice sistem, neactionat de forte exterioare, care sa-i mentina functionarea, ajunge la forme tot mai inferioare de organizare, in final ajungand la o stare completa de dezordine. . În cosecinţă, autoorganizarea şi evoluţia spre ordine sunt posibile în sistemele deschise.. Sunt cunoscute studiile din care a rezultat concluzia ca aceasta este o lege universala si se aplica si sistemelor sociale. Altfel spus, orice constructie inchisa se va autodistruge. De aceea , in societatile moderne se promoveaza si se aplica sisteme deschise, in orice domeniu   - pentru echilibru. Ca mediatori stim cat de   important este echilibrul. Prin ceea ce facem ca mediatori, prin impartialitate si prin modul de conducere a procesului incercam sa asiguram echilibrul.

Ca atare , viziunea Pro Medierea are in vedere si sustine ca in domeniul medierii, in Romania, ca si in celelalte tari cu traditie in mediere si in sisteme de reglementare,   sa existe sisteme deschise, care sa asigure echilibrul si controlul reciproc, nemonopoliste si  un organism de reglementare a calitatii, Consiliu de Mediere, care are rolul doar de a elabora si supraveghea respectarea criteriilor pentru asigurarea calitatii formarii si a desfasurarii serviciului    precum si a reglementarilor referitoare la mediere in conformitate cu principiile acesteia si asociatii ale mediatorilor care vor fi laboratoare ale profesiei si resursa de specialisti si dezvoltare a intregului sistem.

Consiliul are obligatia de a asigura liberul acces in profesie, pentru ca reprezinta interesele consumatorului serviciului de mediere, inclusiv prin libera concurenta, dreptul de a alege, etc,   si   reglementeaza   doar accesul in profesie ca si garantie a prestarii servicului de mediere de catre persoane calificate si autorizate. In prezent, Consiliul are ca atributii si supravegherea respectarii eticii profesionale

Dupa accesul in profesie, mediatorii sunt liberi sa se asocieze in ce forme profesionale vor dori, pentru ca acestea au ca obiect reprezentarea intereselor acestora-dezvoltare profesionala, intalniri, dezbateri, propuneri, activitati pentru membrii, etc

Altfel spus, sunt 2 obiective distincte- unul se refera la profesie si celalat la serviciu, ca in orice activitate; unul este interesul celor din profesie si celalalt este apararea interesului public, a calitatii serviciului, in beneficiul consumatorului servicului.

Stim ca in multe profesii exista organisme care reprezinta ambele interese, ale prestatorului si ale consumatorului serviciului,, in acelasi timp, ceea ce conduce tocmai la un conflict de interese, rezultatul fiind cel cunoscut scaderea calitatii tocmai a serviciului in defavoarea interesului public.

 

De aceea, in practica altor tari, exista   organisme distincte- unul de interes public si unul de interes privat, de grup.

Societatea creaza organisme de reglementare de interes public , de tipul CdM , care au ca atributie asigurarea calitatii serviciului in beneficiu public (ca orice serviciu) prin asigurarea competentelor profesionale ale celor care vor presta serviciul si prin supravegehrea calitatii serviciului pe piata, inclusive asigurarea liberei concurente.

 

Pentru interesele profesionale, ale membrilor, exista asociatii. Evident nu una singura, care sa detina monopol pentru ca dreptul la libera asociere si la alegere sunt drepturi fundamentale si pentru ca sistemele inchise conduc la involutia sistemului in ansamblul sau, ceea ce va afecta si interesul public-vezi entropia.

Principiul diversitatii si antimonopol sunt principii de baza pe care se construiesc sistemele in societatile moderne.

La elaborarea Legii 192/2006 au avut loc consultari cu experti straini cu experienta in domeniu, au fost facute documentari pentru a se vedea cum sunt organizate sistemele de reglementare in domeniul medierii.

Peste tot, unde exista reglementari,  modelul este acelasi-un organism de reglementare de interes public care asigura calitatea formarii, adica asigura competentele prestatorilor serviciulul, pentru ca cetateanul, consumatorul serviciului sa beneficieze de servicii calificate si competente.

Din acest organism fac parte profesionisti ai domeniului, reprezentanti ai actorilor interesati, dara care, toti au un numitor comun- inalta calificare profesionala si expertiza, pentru ca daca vrei sa reglementezi un domeniu, atunci trebuie sa fii dintre cei mai cunoscatori si experimentati

Altfel s-ar ajunge ca maistrii sa reglementeze pentru ingineri- e adevarat ca s-a mai intamplat, dar in alt sistem politic pe care Romania l-a suportat 50 de ani si   de care nici nu vreau sa-mi amintesc , desi ii vad resturile destul de des. Numai atunci cei care nu aveau performanta profesionala, nu erau in stare de nimic, foloseau functia ca parghie de putere si dominare, tocmai pentru a-si masca incompetenta si   pentru a nu se lasa aratati asa cum sunt , adica incapabili.

Din acest motiv, consider ca din   CdM trebuie sa faca parte mediatori cu experienta considerabila, probata, care sa fie capabili sa reglementeze corect si transparent. Daca nu cunosc sistemele de reglementare, nu vor face fata; similitudinea cu alte organisme de reglementare din alte domenii nu ajuta, e doar o palida mimare.

Nu in ultimul rand , membrii CdM trebuie sa fie mediatori cu o bogata pregatire in domeniu, mult mai vasta si mai indelungata decat a mediatorilor, tocmai pentru a putea veni cu bogatia de cunoastere care este o sursa a calitatii oricarei profesii.

 

Dupa accesul in profesie,  mediatorii se   asociaza in organizatii  profesionale sau de alt tip, pentru promovare, dezvoltare, etc, tocmai pentru ca de aici sa poata sa se dezvolte o capacitate profesionala reala care sa poata fi si in organisme de reglementare. Totul este sa se lase libera dezvoltarea profesionala ! Din acest motiv , in perioada urmatoare este bine ca mediatorii sa se asocieze in cat mai multe formatiuni profesionale, sa isi gaseasca propriul drum. Stiu ca unii sunt speriati sau doritori

de putere, stiu ca sunt obisnuiti sa lucreze numai in sisteme de monopol in care vad ei cum

se aranjaza sa fie sefi .

Eu sper ca in mediere nu se va intampla aceasta, in primul rand pentru ca cei care ar avea astfel

de initiative ar dovedi ca nu sunt in stare sa colaboreze si deci s-ar descalifica singuri ca mediatori.

Coagularile sunt justificate cand exista   o lupta, dar in cazul mediatorilor cu cine? Coalizarea impotriva consumatoriului serviciului ? Alt scop care sa fie? La ce bun sa fie o singura turma si un singur pastor?

Tocmai ca asociatiile vor putea avea platforme, modalitati de colaborare prin care sa sustina obiective comune profesionale. Cred ca nici nu are rost sa ne facem griji, pentru ca , din fericire dreptul la asociere este un drept constitutional, suntem membrii ai UE si, nu-i asa ca exista comunitati ale mediatorilor in afara noastra, care cu siguranta ar respinge astfel de practici si ar exclude exact pe cei care le-ar initia, promova, etc .

Serviciul poate fi furnizat atat ca serviciu pe piata cat si in cadrul ong-urilor; depinde de obiective si de nevoia sociala.Bineinteles    ca prestarea propriu-zis a serviciului se face de catre mediatori calificati, in toate situatiile.

 

Tot din istorie, imi aduc aminte ca la un anumit moment, in proiectul de lege a medierii , conform   sistemului “standard”, singurul cunoscut, a existat propunerea ca mediatorii sa fie obligati prin lege sa plateasca cotizatii Consiliului de Mediere, desi acesta nu era constituit ca asociatie in care acestia sa fie membrii, adica organism de interes public sustinut din banii prestatorilor;  plata cotizatiei este o  obligatie, care nici nu avea cum sa existe din moment ce Consiliul nu este asociatie.

 

 Ar fi fost o premiera mondiala!

 Asociatia Pro Medierea a sustinut si activat pentru renuntarea la prevedere si, alaturi de alte organizatii, membre ale Asociatiei Mediatorilor Profesionisti, precum si ale altor organizatii cu prestigiu, din societatea civila, s-a reusit eliminarea acestei   propuneri.

In acest demers, am fost sustinuti de reprezentati ai Parlamentului si Guvernului, inclusiv la nivelul MJ,   care au inteles aberatia sistemului propus.

In sustinere au fost reglementarile organismelor europene cu privire la mediere in relatie cu sistemul judiciar si referitor la profesie, in special Propunerea de Directiva a PE

 

In prezent, sunt create la nivel European comunitati puternice ale mediatorilor care sunt consultati

de  catre organismele europene, tocmai pentru a preveni situatiile de monopol si pentru a asigura libertatea serviciilor, accesul liber in profesie,   calitatea mediatorilor si libertatea de decizie privind   asocierea.

 

Saptamana trecuta,   conform unui   comunicat al Comisiei Europene, Parlametul European    a adoptat  propunerea de Directiva privind introducerea medierii, cu scopul de a incuraja rezolvarea pe cale amiabila a litigiilor transfrontaliere de natura civila sau comerciala.

 Potrivit comunicatului CE, statele membre ale Uniunii Europene au la dispozitie 36 de luni pentru a transpune aceasta Directiva in legislatia nationala.

 

Viziunea Asociatiei Pro Medierea este sa cream o capacitate profesionala deschisa si flexibila , in care cei care doresc sa faca parte, sa o faca pentru ca doresc liber aceasta   si se simt intr-o comunitate.

Preferam structurile informale, in care cei care doresc,  vin pentru ca simt ca au ceva in comun.

 Evident, vorbim in primul rand de valori si principii.  

Dorim sa existe relatii de prietenie si sa ne bucuram ca suntem impreuna.

De aceea forma in care noi lucram cu mediatorii formati este Reteaua de Mediatori Pro Medierea, in care sunt inscrisi mediatorii formati de noi, deocamdata.

Bineinteles ca este o constructie profesionala care este deschisa si altor mediatori.

Sustinem transparenta , sistemele deschise, accesul mediatorilor indiferent de profesiile pe care le exercita sau le-au exercitat, tocmai pentru ca in mediere sa nu se creeze, asa cum multi au temerea,

o “casta”.

Nu are nicio relevanta alta profesie, alte competente. Oricine este binevenit.

Noi consideram ca medierea este o profesie, iar alte profesii exercitate ofera un plus de competenta personala si nu reprezinta o “baza” a profesiei de mediator, care face parte din profesiile dintr-un  domeniu distinct- solutionarea alternativa a disputelor  si   anume solutionarea bazata pe interese, amiabila, consensual alaturi de negociator, conciliator, facilitator.

Dupa cum stim ,medierea se aplica in anumite domenii, tipuri de dispute, ea nu este asa, in neant.

De aceea, pentru anumite domenii, alte competente , profesii ajuta, dar nu sunt necesare in orice tip

de disputa.   Competentele in domeniul legal nu sunt dintre cele necesare, pentru ca interventia prin mediere, solutionarea nu se face pe baza drepturilor ci pe baza intereselor partilor. Ca si in negociere.

De aceea medierea face parte dintre metodele de solutionare alternative- este o alternativa la solutionarea in baza drepturilor .

Competente specifice sunt necesare doar in putine dintre domenii .

In rest, diversitatea domeniului si a tipurilor de dispute, fiecare caz fiind practic particular, cu specific si corelari , in care problemele se intrepatrund cu relatia , determina sa nu se   fi reusit in toata practica   mondiala de pana in prezent, clasificari standardizate, competente foarte specifice.

Nici nu ar avea cum , pentru ca ar trebui sa se standardizeze viata insasi.

Domeniul medierii este firesc, natural, normal, functie de nevoile   oamenilor, atat de diferite si de specifice.

 

Activitatea Pro Medierea nu s-ar fi putut si nu s-ar putea desfasura fara o echipa stabila, profesionista si dedicata. Sunt oameni exceptionali, care ,de cand au fost formati ca mediatori in programul

ABA-MJ, si in programele Pro Medierea, au avut determinarea de a construi in domeniul medierii. Tuturor le multumesc si pe aceasta cale.

Cea care , insa, a avut si are un aport deosebit este colega mea Ioana Stoica.

Pe Ioana am cunoscut-o cu ocazia proiectului MJ din anul 1999-2000.

Eram de “serviciu” la biroul de mediere   din cadrul Judecatoriei sectorului 3 , cand a intrat o foarte tanara avocata, inetresata de mediere. I-am povestit putin si am invitat-o sa se alature celor care vor fi formati ca mediatori. Si de atunci lucram impreuna.

Este membru fondator a    Asociatiei Pro Medierea si a contribuit   enorm nu doar la dezvoltarea asociatiei , ci si la dezvoltarea medierii in Romania. In prezent este unul dintre cei mai calificati specialisti in domeniu, cu experienta de peste 7 ani , extrem de bine pregatita, mediator cu experienta si un trainer exceptional si este directorul executive al APM.

Ioana a demontat mitul avocatului mediator, in ambele sensuri – nu este real ca avocatii nu sunt buni mediatori si nici ca doresc izolarea fata de mediatorii cu alte competente, profesii.

Cred ca este un exemplu de urmat si eu ii multumesc pentru tot.

Eu nu cred ca profesia poate determina caracterul si personalitatea cuiva; ar fi trist daca ne-am modela numai dupa cum stim sa exercitam niste competente.

Indiferent de profesie, ceea ce este determinant este caracterul –cine are “chemare”catre conflicte si elimnarea celorlalti pentru propriul beneficiu, pentru a –si satisface propriile nevoi   (definitia clasica a conflictului) , nu are nevoie de o diploma.

Este un proverb african care spune ca daca sufli in lumanarea altuia, nu o faci pe a ta sa lumineze mai tare !

 

In Pro Medierea lasam fiecare lumanare sa lumineze !

 

 

SZD: Lumea este interesata de cursurile de formare a mediatorilor? Care sunt locatiile in care urmeaza sa faceti cursuri si care este programarea lor?


DP : Da, este un interes crescut. Pe masura ce se vor contura efectele medierii, cred ca cererea va creste.

: Da, este un interes crescut. Pe masura ce se vor contura efectele medierii, cred ca cererea va creste.

Asociatia Pro Medierea deruleaza, in principal, cursuri in Bucuresti, dar si in alte orase. De curand am finalizat un curs in Cluj si altul in Constanta; urmeaza in Timisoara, pentru care se fac in prezent   inscrieri    si care se va derula in perioada 10-15 iunie si 21-29 iulie 2008

Bineinteles ca avem in vedere si alte orase al caror program il vom anunta pe site-ul APM, www.mediere.org.ro

 


SZD: Ce ne puteti spune despre activitatea dvs ca membru al Consiliului de
Mediere?

SZD: Ce ne puteti spune despre activitatea dvs ca membru al Consiliului de
Mediere?


DP : Din 2006 de cand a fost constituit Consiliul de mediere,  pana in primavara 2007 am avut ca sediu propriile organizatii. Este deja cunoscut ca, desi a fost prevazuta prin   Legea 192/2006 sustinerea primului an de activitate a   CdM prin finantare de la buget, acest lucru nu s-a intamplat.

: Din 2006 de cand a fost constituit Consiliul de mediere,  pana in primavara 2007 am avut ca sediu propriile organizatii. Este deja cunoscut ca, desi a fost prevazuta prin   Legea 192/2006 sustinerea primului an de activitate a   CdM prin finantare de la buget, acest lucru nu s-a intamplat.

Activitatea CdM a fost desfasurata, pana in toamna 2007 , de catre membrii sai , fara un aparat de lucru.

In aceasta perioada , s-a reusit sa se realizeze: elaborarea Standardului de formare a mediatorilor, care a fost una din “sarcinile” mele si  bineinteles la care au contribuit si ceilalti colegi ai mei, cu intreaga procedura si documentatie pentru evaluare si avizare a furnizorilor de formare si formatorilor, inclusiv procedura de examinare, conditii, documente , apoi s-a elaborat procedura de autorizare   a mediatorilor cu documentatia aferenta. Aici a fost un efort foarte mare, pentru ca Legea nu a estimat corect complexitatea   crearii unui intreg sistem care se coreleaza (formare -autorizare) si nici volumul necesar de lucru pentru punerea in aplicare, resursele necesare , asa ca, intre timp, viata a continuat si au aparut situatii pe care Legea nu le-a prevazut.

A fost necesara abordarea diferita si procedura diferita, documente necesar a fi depuse si eliberate diferite,   pentru   autorizarea   mediatorilor care se inscriu in art 72 (2) si in  art 7   ale Legii, dar al caror progarm de formare sa raspunda acelorasi criterii,   deoarece competentele dobandite de mediatori trebuie sa fie aceleasi.

Acestea au fost cele doua obiective principale, pentru ca acestea sunt si cele doua directii principale

de activitate ale CdM

Din septembrie 2007 a inceput procedura de autorizare , care a necesitat construirea unui intreg sistem de inregistrare a documentelor, evaluare a dosarelor (peste 500 ) ,   emitere documente, corespondenta, evidenta, etc.

 A fost o munca uriasa, la care au participat membrii CdM si, din iarna secretariatul tehnic, caruia i se   cuvin multumiri pentru efortul enorm.

Sunt numai 3 persoane!

Membrii CdM si eu insami, au lucrat mult in afara timpului prevazut de Legea 192/2006 -o sedinta pe luna, va dati seama ca nu acopera nici pe departe efortul facut ; nu s-ar fi realizat acestea in 17 zile (cate una pe luna, din noiembrie 2006 pana in prezent) .

In CdM fiecare face ceea ce este necesar.

In prezent membrii CdM constituie o echipa care a reusit, in primul rand, sa indeplineasca obiectivele principale ale CdM si sa puna in aplicare Legea 192/2006.

 

 

SZD Ce calitati trebuie sa aiba o persoana pentru a deveni mediator?


DP    Ceea ce noi urmarim in formarea mediatorilor este, in principal, schimbarea mentalitatii si a perspectivei la nivel personal.

Ceea ce noi urmarim in formarea mediatorilor este, in principal, schimbarea mentalitatii si a perspectivei la nivel personal.

Daca aceasta exista deja, cu atat mai bine. Din pacate, societatea romaneasca este mult in urma in ceea ce priveste abordarea relatiilor interumane, ca sa nu mai vorbim de educarea privind soliutionarea disputelor. Este trist ca absolventi ai institutelor de studii superioare nu fac diferenta dintere mediare si arbitraj si nu pentru ca nu ar dori sa stie , ci pentru ca in sistemul de invatamant nu exista discipline care sa educe asa cum exista in alte tari inca din scoala generala, unde se si aplica medierea cu parti egale, in care mediatori sunt chiar copii.

La noi, una dintre tristele bariere este aceea ca avem impresia ca cineva trebuie sa ne dea voie sa ne solutionam disputele si daca o face sa ne spuna si cum , procedura, termene, etc, desi, repet, de negociat ni se pare firesc. Noua inca ni se pare ciudat sa ne rezolvam disputele pe baza intereselor si nu pe baza legii. Desi in negociere o facem, ni se pare   ciudat  sa ne ajute cineva , de exemplu un mediator.

La noi, lipseste educarea in domeniu, dar avem acum, un avant al programelor de master in mediere.

Nu stim diferenta dintre negociere si mediere sau dintre solutionarea in baza drepturilor sau a intereselor , dar avem programe de “maestri “ in mediere.

M-as fi asteptat ca scoala romaneasca sa inceapa sa introduca inaii discipline in cursul universitar si apoi mastere in domeniu, care, ca veni vorba, nici nu prea sunt in mediere, care este  doar un instrument de interventie, ci in ADR, managementul conflictelor, solutionarea conflictelor , etc .

Programul de master este si el, o specializare a anumitor profesii. De aceea daca sunt mastere in mediere, acestea sunt in relatie cu medierea intr-un domeniu.

Lipsa de cunoastere a medierii si a programelor de invatamant in domeniu, fac, din nou, sa avem de-a face cu   “originalitatea” romaneasca.

Sunt putine capacitatile profesionale in domeniu in invatamantul superior.

 

In practica internationala, cine doreste se formeaza ca mediator, nu are nevoie de studii superioare (uneori niciun fel de studii) ;   in plus, cine doreste,   urmeaza studii universitare in domeniul managementului, solutionarii conflictelor pentru a avea o profesie in acest domeniu. Este o etapa superioara formarii simple ca mediator.

 

In tarile care au deja o traditie in mediere, formarea ca mediator inseamna o simpla dobandire de cunostinte, dar mai ales  de abilitati. In general, este un curs de 40 ore pentru medierea de baza in care se invata o simpla tehnica, prin metode de invatare specifice adultilor, practice.  

Tehnica se dobandeste.

 

Calitatile ca mediator sunt personale si cu siguranta conteaza, dar nu cred ca se pot masura obiectiv. Fara indoiala ca acestea sunt cele care fac diferenta dintre mediatori si nu diploma sau alte competente dobandite anterior ; conteaza si acestea dar nu determinant si depinde de domeniul de aplicare.

Importanta calitatilor  personale ca mediator este diferita in functie de domeniul in care va practica fiecare –de exemplu, unii mediatori se vor orienta catre medierea in domenii care implica emotie, ceea ce va necesita un anumit tip de personalitate, dar care nu este necesar si nici de dorit in alt domeniu.

Aceasta va fi , insa, in primul rand, decizia personala, a fiecarui mediator.

 

Ceea ce cred ca este insa important pentru un mediator este sa nu aiba o fire competitiva si nici dominanta, sa nu considere ca detine solutia si adevarul, san u doreasca sa decida pentru altcineva, sa respecte oamenii fara a se considera superior lor si sa doreasca sa ajute cu adevarat.

Nu in utimul rand, personalitatile comunicative,  deschise , flexibile, dar nu instabile, indecise, cei care   au curajul sa fie ei insisi si sa se arate celorlalti asa cum sunt (pentru ca nu le e nici teama , nici rusine) si cei pentru care sinceritatea   este o valoare importanta, acestia cred ca sunt meniti a fi mediatori;  vedeti ca eu cred in puterea lui da si nu , in aceeasi masura!

Marele atu al medierii este ca se bazeaza pe sinceritate-altfel nu putem identifica interese si deci nu putem ajuta la a se gasi soluitii multumitoare si durabile.

Medierea se bazeaza pe increderea cu care partile investesc mediatorul. Cred ca aceasta este cel mai important   si aici se afla “cheia de bolta”.

Cred ca, in final, partile sunt cele care decid si   compatibilitatea dintre parti si mediator este cea care conteaza.

 


SZD: Daca aveti ceva de transmis vizitatorilor Medierea.ro....


DP: Dincolo de directive si reglementari, cred ca va fi important ca mediatorii din Romania sa se inscrie in spiritul medierii si al comunitatiii mediatorilor din lume- adica, spirit liber, fara competitie inutila, sa aiba intelepciunea de a se asocia dupa cum doresc, sa nu fie inclinati catre ingradiri si suprareglemenatri,

Dincolo de directive si reglementari, cred ca va fi important ca mediatorii din Romania sa se inscrie in spiritul medierii si al comunitatiii mediatorilor din lume- adica, spirit liber, fara competitie inutila, sa aiba intelepciunea de a se asocia dupa cum doresc, sa nu fie inclinati catre ingradiri si suprareglemenatri,

adica sa aplice ei insisi esenta medierii- un mod firesc de convietuire si colaborare , caci , daca stam sa ne gandim, de fapt, ce ar fi  de impartit, ca sa concuram?

 

Stiti ca din perspectiva proceselor de pace, mediatorii sunt peace-maker, adica pacificatorii .

 

Si pentru ca suntem in preajma Sfintelor Pasti , stiti ca Biblia   spune “Fericiti facatorii de pace , caci a lor va fi Imparatia Cerurilor”

Poate, oare,   fi aceasta miza unei competitiii stupide? Cu siguranta nu!

 

Misiunea unui mediator este mult mai mult decat simpla prestare a unui serviciu!

 

Doresc sa ii felicit pe cei care  vor fi inscrisi pe Tabloul mediatorilor, le doresc succes si sper ca vor onora aceasta profesie.

Sper ca mesajul meu sa fie citit in Saptamana Luminata; tot atunci se va trimite   spre publicare si Tabloul mediatorilor .

Felicit toate organizatiile neguvernamentale si pe toti cei care au contribuit la dezvoltarea medierii in Romania, pentru ca astazi sa existe aproape 300 de mediatori autorizati.

Este si un rezultat al   activitatii lor!

Va felicit pe dumneavoastra, domnule Sustac pentru contributia pe care o aveti la informarea celor interesati de acest domeniu   si implicit la dezvoltarea medierii si va doresc sa aveti cat mai multi vizitatori .

Multumesc pentru invitatia de a va acorda un interviu, care, desi cam lung , este o ocazie de a comunica si sper ca va contribui la cunosterea de catre mediatori, atat a unei parti din istoria medierii din Romania (deja avem istorie !) si,asa cum este firesc, a unui membru in Consiliul de Mediere si a Asociatiei Pro Medierea.

 

Va doresc dumneavoastra si tuturor mediatorilor , PASTE FERICIT!    

                                                                                                                                                   

                                                                                    Cu prietenie,

                                                                               Daniela Popoviciu



SZD Va multumesc si va urez mult succes in continuare.
Cu stima,
Sustac Zeno


Tabloul mediatorilor Asociatia Profesionala a Mediatorilor din Romania. Pentru detalii de la conferinta mediatorilor Pro Medierea click aici